When Photographs Speak, To Whom Do They Talk? 53

When Photographs Speak, To Whom Do They Talk?
The Origins and Audience of SSSR na stroike
(USSR in Construction)!

Erika Wolf

The rapid growth of socialist construction in the Soviet Union is evoking
great interest in foreign countries. The State Publishing House of the
RSFSR has therefore conceived the idea to publish a special illustrated
magazine The USSR in Construction, reflecting the colossal construction
now taking place in the Soviet Union.

The State Publishing House has chosen the photo as a method to
illustrate socialist construction, for the photo speaks much more
convincingly in many cases than even the most brilliantly written article.

The USSR in Construction will be published monthly in special
English, German, French and Russian editions.

The editorial board of The USSR in Construction hopes that this
magazine will meet merited attention on the part of those interested in the
progress of socialist construction in the USSR.

“From the Editors,” USSR in Construction, 1930, no. 1.

It has often been assumed that the lavishly printed Soviet photographic
propaganda magazine SSSR na stroike (USSR in Construction, 1930-1941,
1949) was intended primarily for a foreign audience and that its chief function
was to cultivate support abroad for the Soviet Union.? Published in Russian,
English, German, and French editions, the purpose of this magazine was to
illustrate visually the enormous changes taking place in the Soviet Union
during the period of “socialist construction.” With the renewal of Western
interest in the Soviet avant-garde since the 1960s, SSSR na stroike has gained
notoriety due to the involvement in its production of significant Soviet
vanguard artists, photographers, and writers, including El Lissitzky, Aleksandr
Rodchenko, and Varvara Stepanova. In the wake of the October Revolution,
these Constructivist artists rejected traditional artistic creation in favor of
engaged utilitarian practice. The work of these individuals on prominent Soviet
propaganda after the purported forced dissolution of the avant-garde project by
the Central Committee’s Decree on the Reconstruction of Literary and Artistic
Organizations in April 1932 could be easily explained by the fact that these
images were intended for a foreign audience and were not for domestic
consumption.

Visual and archival materials indicate that the question of SSSR na
stroike’s audience and intended message is not so simple. The complexity of
the magazine’s audience and how it “spoke” arc suggested by scveral



54 LeftHistory 6.2

contemporary representations of the magazine: a photograph that purportedly
documents the distribution of periodicals, including SSSR na stroike, at a
Siberian collective farm in 1932 (fig. 1); a photograph of George Bernard
Shaw examining the English edition, USSR in Construction, in November of
1933 (fig. 2); and copies of SSSR na stroike lying at a table, among a variety
of other Soviet publications, scattered before the standing figure of Stalin in an
oil painting by Isaak Brodskii from 1937 (fig. 3). These three images alone
vastly complicate the question of the magazines audience and what its
representations meant to readers. While the definition of readership and
reception of most any publication is a delicate affair, this task is further
exacerbated by the disappearance of the archives of the magazine. While the
prominent association of the venerated writer Maksim Gor’kii with SSSR na
stroike suggests that these documents were not destroyed, the purge of almost
the entire editorial board, including editor-in-chief Georgii (Iurii) L. Piatakov
and E.S. Ezhova (wife of the Nikolai Ezhov, head of the People’s Commissariat
of Internal Affairs, the Soviet secret police force which carried out the Terror),
most likely led to the secreting of these documents.? As a central defendant in
the Trial of the Anti-Soviet Trotskyite Center, Piatakov was executed in 1937
and was not rehabilitated until 1988.* Drawing upon available published and
archival sources, I will trace the origins of the magazine, demonstrate the
shifting nature of its ideal audience, and reconsider the nature and significance
of avant-garde contributions to this exemplary Stalinist publication. Contrary
to the usual assumption, I will present evidence that the contribution of
prominent Constructivists to the magazine coincided with the emergence of
the new Stalinist elite as the primary ideal readership of SSSR na stroike.

ORIGINS

SSSR na stroike was initially conceived as an illustrated supplement to
Nashi dostizheniia (“Our Achievements,” 1929-1937), a popular literary
magazine founded by Maksim Gor’kii and published by Gosizdat, the State
Publishing House of the Soviet Union. Nashi dostizheniia sought to show
Soviet workers and farmers the successful results of their work in all areas of
construction throughout the country. Gor’kii’s programmatic editorial for the
first issue, “About the Little People and Their Great Work,” includes an analogy
to coral polyps, tiny blind creatures that unite together to build enormous reefs,
fortresses which are able to smash iron ships.® By popularizing diverse
achievements of socialist construction among a mass audience, Nashi
dostizheniia sought to stimulate the formation of a socialist consciousness
among Soviet workers and peasants, to enable them to see their work, however
minor it might seem, as part of a larger project that would build a socialist
state. In the premiere editorial Gor’kii identified the factual essay as the
primary vehicle for accomplishing this and documentary film that records the
successes of everyday life is set forth as a model; both the ocherk and



When Photographs Speak, To Whom Do They Talk? 55

Figure 1: Distribution of Soviet Periodicals at a Siberian Collective Farm, 1932
International Historical Press Photo Collection, Stockholm

Figure 2: George Bernard Shaw examining USSR in Construction, November 1933.
International Historical Press Photo Collection, Stockholm



56 LeftHistory 6.2

Figure 3: Isaak Brodskii, Stalin, 1937
State Russian Museum, Saint Petersburg



When Photographs Speak, To Whom Do They Talk? 57

documentary film would also be central to SSSR na stroike.

Another critical connection between the two magazines was their mutual
aim of highlighting the economic and cultural achievements of the Soviet
Union in a widely accessible, highly positive, affirmative manner — Nashi
dostizheniia by means of words and SSSR na stroike by means of visual
images. Setting aside self-criticism, Nashi dostizheniia chose to focus
exclusively on the positive:

This magazine is needed to sharply differentiate our good from our bad.
There is much that is good, but there is more of the bad. And, since the bad
is more prevalent, the good is not visible enough.

That’s why it’s necessary to set apart the good, so that even those
people who do not adequately understand the enormous significance of
our labour and the greatness of our aims will see what we have already
achieved and how we succeed in building the new life.

We will learn from the good. Only upon it may we build our new
morality, those rules of conduct which will further elevate and define our
labour energy and will compel us to fully sense the joy of creative life.’

Gor’kii’s stance stemmed from his estimation of the caustic criticism prevalent
in the Soviet press as a counter-productive waste of energy.? Self-criticism led
to intensely negative coverage of the Soviet Union in the foreign press, which
made use of the highly critical coverage in such papers as Ekonomicheskaia
zhizn’(“Economic Life”) to discredit the Soviet industrialization drive. Gor’kii
conducted a campaign against self-criticism and even wrote Stalin about his
concerns in this regard.? The rejection of self-criticism anticipated Socialist
Realism’s emphasis on the positive representation of socialist reality, even at
the risk of distorting or ignoring existing social conditions.

A proposal for a photographic supplement was discussed at a staff meeting
of Nashi dostizheniia in February 1929. The concept for the new magazine
may have initially been developed by the Ogonek joint-stock publishing
company under the aegis of chairman and editor-in-chief Mikhail Kol’tsov, an
innovative journalist and tireless promoter of Soviet photography.!® The
pioneering Soviet illustrated magazine Ogonek began publication in April 1923
with the motto “No material without a photo or drawing.” By 1929, Ogonek
was appearing in an edition of almost 500,000, and its publishing house had
established a small empire of popular Soviet magazines. Ogonek’s founder was
Kol’tsov, who began his journalism career making documentary films during
the Russian Civil War and first encouraged Dziga Vertov to work in film. An
innovative and visionary journalist, Kol’tsov played a central role in the
development of Soviet photography and the popular illustrated press. Through
Ogonek, Kol'tsov laid the groundwork of modern photojournalism in the
Soviet Union. In addition to establishing national and international

mechanisms for the production, distribution, and preservation of photographic



58 Left History 6.2

material, Ogonek actively promoted the further development of Soviet
photography through the establishment of thé specialized photographic

magazine Sovetskoe foto in 1926. While SSSR na stroike may initially have
been conceived of at Ogonek, Kol'tsov appears to have turned to Nashi
dostizheniia due to a shortage of resources and doubts that his publishing
house could produce such a magazine with sufficient technical quality.!!
According to a report submitted to the Economic Council of the Russian
Federation early in 1929, the overwhelming success of Ogonek’s numerous
popular publications had so over-burdened its printing shops that two-thirds of
its publishing work was farmed out to other presses in 1928. This situation was
further aggravated by a shortage of paper in 1929.12 By attaching the proposed
magazine to Nashi dostizheniia, a publication produced by Gosizdat (the State
Publishing House of the Soviet Union) under the editorial guidance of Gor’kii,
Russian’s most prestigious writer, these difficulties were more easily overcome.

However, Gor’kii was initially opposed to the creation of an illustrated
supplement. On 3 March he wrote to Artemii Khalatov, head of Gosizdat and
an editor of Nashi dostizheniia, in complaint:

I am the founder and editor-in-chief of the magazine Nashi dostizheniia.
This means that I take primary responsibility for all that takes place under
the aegis of the magazine. From the protocol of the 13th staff meeting, I
learned of plans for the publication of an illustrated bi-weekly edition of
Nashi dostizheniia under a different editorial board. I do not know why it
was deemed necessary to publish such a magazine, nor do I know the
composition of the editorial board. I highly fear that this magazine will
not maintain the modest tone that we all considered necessary for Nashi
dostizheniia. “Little pictures,” in general, are not convincing. To be
perfectly frank, this undertaking makes no sense to me and is not to my
liking. 13

Gor’kii’s use of the diminutive “little pictures” (kartinki) indicates his
contemptuous attitude towards photojournalism. While Kol’tsov modeled
himself as a young protégé of the eminent author, the two editors initially had
diametrically opposite views about the role of photography in journalism.
However, Gor’kii’s reaction was premature. A day or two after writing the
above note, he received the protocol for a meeting of the editorial board of
Nashi dostizheniia that contained further details about the proposed
publication of an illustrated bi-weekly supplement. By 5 March Gor’kii had
changed his mind about the photographic supplement, although he still had
reservations about the overly hasty planning of the new publication.

Gor’kii visited the Soviet Union from May to October 1929, during which
time plans for the new publication continued to develop and work began on a
mock-up for the first issue. On 16 June 1929, Izvestiia published Gor’kii’s
speech at a special meeting of Nashi dostizheniia. After reviewing the aims,



When Photographs Speak, To Whom Do They Talk? 59

audience, and initial work of the Nashi dostizheniia, Gor’kii discussed future
plans and announced the publication of an illustrated supplement:

In agreement with comrade Piatakov, it has been decided to enclose with
each issue of [Nashi dostizheniia] the illustrated magazine Na stroike,
which will be printed on good paper and will represent construction in the
form of photographs and drawings. This is intended chiefly for abroad;
there it is needed to know no less than here, because there are readers who
sympathize with us there.!4

In this same speech, Gor’kii stressed the mass nature of the audience of Nashi
dostizheniia and its pedagogical aims, the education of the working masses of
the Soviet Union. This audience was quite different from the proposed
supplement’s intended audience, foreign readers sympathetic to the Soviet
Union. Initially conceived of as a supplement to Nashi dostizheniia, a
magazine with the aim of educating Soviet peasants and workers, SSSR na
stroike was initially intended for distribution abroad. The incompatibility of
these two audiences and aims probably became evident during the planning of
the new magazine, as SSSR na stroike appeared at the end of the year as an
independent publication. This announcement is also notable in its reference to
Piatakov, who was Chairman of the State Bank of the USSR (Gosbank) at that
time. While the type of sympathies of the foreign audience is not specified,
Piatakov’s involvement in the matter indicates that financial considerations
were the initial motivation for the foreign distribution of SSSR na stroike.
Prior to his return to Italy, Gor’kii examined the mock-up for the first
issue. In his critical notes Gor’kii recollected that during planning it was
resolved to present photographic material “so that there arises before the
reader a more or less entire picture of construction” on individual themes
related to socialist construction. Gor’kii faulted the mock-up for failing to do
this: “In it the government’s work is given an unorganized, fragmented
appearance which cannot be adequately convincing to the observer-reader.”” He
also questioned the representation of industrial processes and Soviet workers:

The mock-up of the first issue included photographs of several processes
of labour: the assembly of engine cylinders, the testing of a machine tool,
the assembly of turbines, et cetera. I do not think that we have introduced
anything new into the work processes that will amaze foreigners. It is
more likely that precisely these processes will display “the old way” —
the persistent negligent attitudes of workers towards materials and
insufficiently intelligent attitudes about work. It is entirely possible that
foreigners will look at the photographs and see workers, who stand
around, smoke, and do not take part in work — intolerable behavior from
the point of view of the “masters™ of Europe and America. It makes no
sense whatsoever to present photographs of workers who serve as
spectators of the work of their comrades. '



60 Left History 6.2

Gor’kii’s comments point to one of the central representational problems
confronting the magazine: how to represent Soviet industrialization to Western

European and American audiences in a manner that both minimized the
backwardness of Soviet technology and highlighted the ideological difference
of the Soviet system from capitalism. Gor’kii’s reference to the “‘masters’ of
Europe and America” suggests that the targeted audience included Western
industrialists and capitalists.

The first issue of SSSR na stroike was published in December 1929,
Gosizdat organized the efficient production of SSSR na stroike in various
languages by using the same plates to print the photographic material for all
versions; this visual ground was then over-printed with text in varying
languages to produce the four different editions. On the whole, there was no
significant difference in the content of the Russian and foreign language
editions, excepting the absence of the slogan “Workers of the World Unite!”
from the title pages of the foreign editions.!® However, the very first issue
featured different editorial introductions in the Russian and foreign language
editions. The English, French, and German language editions of the first issue
were prefaced by brief introductions which are roughly comparable (see the
introduction to the English edition, above). The aim set forth in the editorial
statement is decidedly neutral: the documentary representation of the “colossal
construction now taking place in the Soviet Union” by means of photography.
While socialist construction could connote radical political and social
transformation, the content of the first issue allows a more limited
interpretation of it as industrialization. In contrast, the Russian editorial
statement, allegedly written by Gor’kii, is politicized and outlines in detail the
goals and methods of the new magazine against the context of the economic
reconstruction of the Soviet Union.!” The Russian editorial is prefaced by a
quotation from Stalin: “We advance at full steam along the path of
industrialization towards socialism, leaving behind our age-old Russkie
backwardness.”!® This citation initiates a central theme of the introduction: the
magazine’s representation of the transformation of the backward Russian
empire into an industrialized Union of Soviet Socialist Republics. The
statement describes the destruction of the economy during the “imperialist
slaughter” of the First World and Russian Civil Wars, and the restoration of the
economy under the leadership of the Communist Party. Claiming that the
Soviet Union now stands “on the eve of a technical and cultural revolution,” the
lack of knowledge about these events is lamented:

But this grand labour is unknown in all its scope to our masses of workers
and peasants. It is also unknown to the proletariat of Europe and that part
of the technical and radical intelligentsia which secretly and overtly is
sympathetic to us, the builders of a new form of state life.!?

While the particular problem that the magazine confronted was almost



When Photographs Speak, To Whom Do They Talk? 61

identical to that of Nashi dostizheniia, the scope of its ambitions was far
broader. Three distinct audiences are mentioned in this passage: Soviet workers
and peasants, the European proletariat, and non-Soviet intelligentsia. Noting
that statistics, diagrams, and verbal descriptions are often not sufficiently
convincing and are subject to distortion in the hostile foreign press,
photography is presented as a more objective method of representation, which
overcomes these shortcomings:

In order to rob our enemies inside and outside the Soviet Union of the
ability to distort and discredit the display of words and numbers, we
decided to turn to drawing with light [svetopis],20 to the work of the sun
— to photography. You do not accuse the sun of distortions, the sun
illuminates what exists as it exists.

We should bring photography and cinema to the service of our
construction. Photography and cinema are fully able to graphically and
concisely present the enormous scale of construction work being carried
out by the proletariat in the land of the Soviets. Such films as Tirksib, The
Murmansk Road and others, in spite of their number of shortcomings,
brilliantly solve the task. It is necessary that cinema be closely occupied
with the artistic representation of our construction. But photography
should also be devoted to the service of construction not randomly,
without system, but systematically and constantly. Photographic
representations of our construction — dynamic representation at that —
should be accessible to all interested in our construction. The magazine
USSR in Construction puts before itself precisely the task of the
systematic representation of the dynamics of our construction by means
of drawing with light.

The statement argues for the systematic application of photography in the
representation of industrial construction and invokes the precedent of films that
documented major construction projects of the late twenties. The editorial
advocated the emulation of films like Turksib (1929), Viktor Turin’s
documentary about the Turkistan-Siberia Railroad that was widely screened
and publicized both in the Soviet Union and abroad.?! Like Turksib, the
magazine would attempt to document the progress of socialist construction in
a dynamic manner. The statement concludes modestly noting the deficiencies
of the first issue, especially its lack of dynamism. These shortcomings are
credited to the lack of a systematic approach to the task of photographic
representation, a problem that the magazine seeks to resolve.

Gor’kii’s negative estimation of the first issue continued in his
correspondence with the editorial board. The writer attacked the fragmented,
incoherently organized photographic material and singled out several
photographs as irrelevant. He also faulted the accompanying captions:

The texts need to be composed with complete accuracy. I find such



62 Left History 6.2
modifiers as “almost,” “‘approximately” and “equal to or about”
impermissible because they give the impression of ignorance about what
is being discussed. One should not speak about the hypothetical but only
about what has been accomplished.?2

Gor’kii wrote to Khalatov: “I can’t say anything positive about the magazine
Na stroike. Having worked on it for several months, having spent heaps of
money, the people created something very insipid and almost deformed.”23 In
January 1930, a distressed Khalatov responded to this criticism. Admitting that
there were many mistakes in the first issue, Khalatov viewed the very existence
of the new magazine as an achievement and looked positively towards the
future: “Now the matter is not how to lay out the magazine, but that such a
magazine has now appeared.”?*

READERSHIP

Once SSSR na stroike began publication, the editors then set about
developing its readership and monitoring responses to it. While documentation
regarding domestic readership remains scanty, archival records concerning the
distribution of the magazine abroad provide insight into the development of a
foreign readership. The audience initially targeted in the foreign distribution of
SSSR na stroike may be divided into a number of distinct groups: foreign
business and trade communities, representatives of foreign governments,
intellectuals sympathetic to the Soviet Union, and foreign workers. Clearly,
these diverse audiences had radically varying interests and expectations in
relation to the Soviet Union. Given its emphasis on a maximum of visual
material and a minimum of text, SSSR na stroike could provide different
messages to different readers. For example, an issue on electrification might be
read by an American businessman as an opportunity for the sale of technical
equipment and expertise, by an intellectual as evidence of the transformation
of the backwards Russia into a progressive modern society, or by a communist
worker as proof of the ongoing realization of Lenin’s revolutionary plans in the
Soviet Union.

The publication of the magazine in a number of distinct editions reveals
that the publishers conceived of their readership as a differentiated audience.?’
In the first two years of publication, the foreign language editions were
published in luxury and economy versions, which were intended for different
audiences. 26 The deluxe edition was distributed primarily to select foreign
business concerns, publications, and Soviet representations, while the
economy edition was published for foreign workers and intellectuals. The
mastheads of both versions list the annual subscription price as five dollars (10
rubles), yet the luxury edition actually cost three times that amount to
produce.?’

Gosbank, The State Bank of the USSR, played a critical role in the initial



When Photographs Speak, To Whom Do They Talk? 63

introduction and distribution of the new magazine abroad. G.L. Piatakov,
editor-in-chief of the publication, was also the chairman of Gosbank and a
special “Board on the Question of SSSR na stroike” was established within the
bank. For the first several issues, Gosbank purchased the entire initial print run
of the foreign luxury editions. In 1930 Gosbank and the People’s Commissariat
of Trade (Narodnyi komissariat torgovli, hereafter Narkomtorg) purchased
3,500 subscriptions to the deluxe edition for distribution to their delegations
abroad and to foreign firms.28 Responsible for all financial transactions related
to Soviet foreign trade, Gosbank played a crucial function in all foreign
business deals. Gosbank and Narkomtorg’s role in the initial distribution of the
foreign language editions indicates that the magazine’s origins were closely
connected to the financial and trade interests of the Soviet Union. With the start
of the industrialization drive of the first five-year plan, the Soviet Union began
to import foreign equipment and technical expertise on an unprecedented
scale. Technical assistance was sought from the United States, France,
Germany, and Great Britain and numerous foreign specialists and skilled
technical workers were hired to work in the Soviet Union. This investment in
foreign technology and personnel required massive payments in hard currency,
which created a potentially crippling trade deficit for the Soviet Union. In order
to pay for industrialization, the Soviet Union sought to increase its export of
both finished products and natural resources, including agricultural products,
anthracite coal, asbestos, furs, lumber products, manganese ore, oil, and
phosphate fertilizer — the very natural resources and products which were
regularly featured in SSSR na stroike.??

While the Soviet Union enjoyed a relatively fair balance of trade with most
of its trading partners, the United States was an exception. An extensive
analysis of Soviet-American trade published by Amtorg in 1930 asserted that
Soviet purchases from the United States made up five-sixths of the total trade
between the countries during the fiscal year ending September 30, 1930.30
Soviet attempts to achieve a more favorable balance of trade were thwarted by
the United States’ refusal to recognize the Soviet Union. Severe restrictions on
the extension of credit to the USSR were placed on both American banks and
the sellers of commodities for shipment to the Soviet Union. Furthermore, both
the importation of Soviet gold and the deposit of Soviet gold in the United
States were prohibited. This made it more difficult for the Soviet Union to
purchase goods and services from the United States. During 1930 accusations
of dumping, of the use of forced labour in the Soviet lumber industry, and that
Amtorg was a front for the Comintern, further hindered trade with the United
States,3!

Gosbank actively promoted and monitored the reception of this magazine
abroad by collecting the comments of foreign readers.’? In May 1930 an
extensive list of comments on the new magazine by a variety of foreign
individuals and institutions was forwarded to F. N. Petrov, chairman of the All-



64 Left History 6.2

Union Society for Cultural Relations Abroad (Vsesoiuznoe obshchestvo
kul’turnoi sviazi s zagranitsei, hereafter VOKS).33 These responses provide
insight on the nature of the foreign audience which SSSR na stroike initially
sought to cultivate. The list is broken down into the following categories: 1.
Banks; 2. Industrial joint stock organizations and companies; 3. Members of
British parliament; 4. Magazines and newspapers; 5. Politicians, literary
figures, and public figures; 6. Workers and Soviet delegations abroad. The list’s
composition provides further proof that the cultivation of Soviet trade and
financial interests was a top priority for the magazine’s editors; roughly two-
thirds of the 110 responses were from European and American banks and
businesses, while responses from foreign workers and Soviet delegations
abroad appear only as an addendum at the end of the document.

Several of the American and German banks which provided feedback on
the new magazine had been involved in financial deals with the Soviet Union
during the 1920s. For example, Chase National Bank and the Equitable Trust
Company were leaders in circumventing restrictive American finance laws and
providing credit to the Soviet Union. In 1928 Chase, the Amalgamated Bank
of Chicago, and the Bank of Italy in San Francisco were partners in a failed
attempt to float a Soviet bond issue in the United States.34 The reviews include
evaluations from all of these financial institutions. Many respondents were
members of the American-Russian Chamber of Commerce, an organization
that was initially established in 1916 but became defunct after the Revolution
and was reestablished in 1926 by a group of American businessmen interested
in developing trade with the Soviet Union.3’ Reviews of the magazine were
submitted by the following Chamber of Commerce members: Chase National
Bank, General Electric, Bertron Griscom & Co., Westinghouse Electric
International Company, International General Electric, Underwood Typewriter
Company, and the Equitable Trust Company. All of these companies were
involved in financing, provisioning, and advising the Soviet Union in the
industrialization drive of the first five-year plan and most were represented in
a Chamber of Commerce delegation of American businessmen that traveled in
the Soviet Union during the summer of 1929.36¢ While most of the business
reviews are anonymous, a number of prominent business leaders are featured
in the document, including J.P. Morgan and Edsel Ford, chairman of the Ford
Motor Company, with whom the Soviet Union had signed a $30 million
contract for the purchase of automobiles and technical assistance for the
construction of an automobile factory in Nizhni-Novgorod in May 1929. 37
The list also includes a review from Percival Farquhar, a financier and member
of the American-Russian Chamber of Commerce, who provided consultation
on the development of the Russian metallurgical industry for both the Tsarist
and Soviet governments.3%

The content of the majority of the reviews is not especially noteworthy.
Most are brief and filled with the pleasantries expected of hopeful business



When Photographs Speak, To Whom Do They Talk? 65

partners. Edsel Ford’s is typical: “I was very interested by the photographs and
information contained in your magazine. I will be glad if you will continue to
send me the magazine, which provides us the possibility to be up to date on the
progress of your construction program.”® Ford’s request for a subscription is
also characteristic; many writers expressed interest in receiving future copies,
while others indicated their intentions to subscribe to the magazine. The
repetitive, formulaic quality of the reviews indicates that they were solicited by
means of form letters, which accompanied complimentary issues of the
magazine. Three reviewers stated that they would display copies of the
magazine in their waiting rooms. One response suggests that this was done in
response to a request: “I will be glad to exhibit one copy of this magazine in
the waiting room, so that other people may have the possibility to form an
impression of Russia for themselves.*0 In May 1930 Gor’kii reported to
Khalatov that an acquaintance had seen three issues of the magazine in the
waiting room of a Parisian bank.*!

Concrete criticism and commentary also appeared in the reviews. Walter
Loeb, a British respondent, was generally complementary but reserved
criticism for the translation and suggested that individuals with greater mastery
of English edit the text.#2 Translations were awkward in the early issues and
were a source of concern for the magazine, which actively sought to improve
the quality of translation. The Director of the Reichsbank Fuchs in Berlin
suggested that diagrams be included, “since they testify to progress in the most
visual way*43 Reflecting upon his own experience visiting the Soviet Union,
the reviewer for the International General Electric Company of New York
suggested that the magazine expand their coverage beyond the documentation
of industrial development:

I would like to suggest that in addition to industrial development, you
should also show your accomplishments in the area of sanitation and
public health. I personally saw many good things in this direction, and I
am certain that people who have not visited the USSR know very little
about this.#

Beginning with issue number 7-8 for 1930 such subjects were regularly
included in SSSR na stroike — and it was precisely these themes that were best
suited to distinguish Soviet conditions from capitalist conditions during the
throes of the Depression.

The reviews reveal that another significant foreign audience targeted by
the new magazine was foreign politicians. A member of the Soviet delegation
to Great Britain, the Press Attaché 1. Ioel’son, enthusiastically reported:

The magazine SSSR na stroike has created a big furor here. For example,
when they showed Thomas a copy of this magazine, he was so delighted
that he asked for it to be distributed to all the members of the Cabinet. The



66 Left History 6.2

magazine has also been passed around among members of Parliament.
“Among us,” say the English, “it provokes astonishment and interest that
in the USSR under Soviet power a factory or building has been
constructed, where earlier there was just an empty space.™#5

Responses from foreign politicians were predominantly limited to members of
British Parliament. In 1921 England was the first major power to conclude a
trade agreement with the Soviet Union and became the first to establish full
diplomatic relations in 1924.46 In May 1927 Great Britain broke off diplomatic
relations with the Soviet Union; this act led to a sharp decline in Soviet
purchases. Towards the end of 1929 diplomatic relations were re-established
under a new Labour government and trade between the two countries was
correspondingly stimulated. Among the reviewers of SSSR na stroike were the
secretary of David Lloyd George and E.F. Wise, both of whom advocated the
resumption of diplomatic relations during parliamentary debates in 1929.4
Lloyd George served as the prime minister of Great Britain from 1916 to 1922,
during which time Great Britain established a trade agreement with the Soviet
Union, and was the leader of the British Liberal Party in 1930. Prior to his
election to parliament in 1929, E.F. Wise had served as an economic advisor
on foreign trade to CENTROSOYUZ, the Russian co-operative organization,
from 1923 to 192948 As a Labour member of parliament, E.F Wise
contributed to the development of Soviet-British trade through such activities
as speaking at a luncheon organized in 1929 by the British-Russian Gazette
and Trade Outlook which was attended by representatives of British firms
interested in doing business with the Soviet Union.*> Wise provided the
following comment about the new magazine: “I congratulate you on the first
issue of SSSR na stroike. One of its merits is its absolutely objective character.
It goes without saying that I will do everything so that it will be seen by the
greatest number of people”™® Aside from further demonstrating his
commitment to the promotion of trade with the Soviet Union in Great Britain,
Wise’s comment suggests the importance of the magazine’s creation of a sense
of objectivity. Soviet propaganda, especially that of the Communist
International, was considered a violation of the sovereignty of British domestic
affairs, and propaganda was one of the issues which led to the rupture in
refations in 1927. By means of the purported objectivity of photography, the
editors of SSSR na stroike could claim that the magazine documented “the
truth.” The practical need of the Soviet Union to develop better trade relations
with the United States and Great Britain may have encouraged the adoption of
a more “neutral” tone for this publication.

The investment of resources in the production of an expensive deluxe
edition and the solicitation of reviews of SSSR na stroike from the international
business community indicate that this foreign audience was of primary
concern to the new magazine’s editors. However, the publication of a less



When Photographs Speak, To Whom Do They Talk? 67

expensive edition indicated a desire to reach diverse foreign audiences.
Khalatov, assistant editor of Na stroike, solicited the assistance of VOKS in
distributing the economy edition:

In order to satisfy the demand for this magazine by individual subscribers
and, in particular, foreign workers, Gosizdat is publishing an inexpensive
edition of SSSR na stroike in those languages for the price of 10 rubles (5
dollars) for an annual subscription. However, the wide distribution of this
magazine abroad will only be possible with the active participation of
such social organizations as the Society for Cultural Ties with the USSR
[VOKS], et cetera. I ask you to consider this matter and to render the
appropriate assistance.’!

While Khalatov endorsed the publication of less expensive edition for
individuals and foreign workers, the lag in production of the economy version
of the first issue (already three months delayed at the end of March 1930)
indicates that publication of an affordable edition for foreign workers and
sympathetic intellectuals was not a top priority.5> Khalatov appealed to VOKS
and other organizations to assist in the distribution of the magazine abroad.
VOKS’ mission was the cultivation of favourable relations with foreign
cultured elites (artists, academics, educators, writers, cultural organizations,
and sympathetic intellectuals). While regular subscribers from abroad could
order the magazine through representatives of Mezhdunarodnaia kniga
(“International Books,” an international distributor for Soviet publications),
VOKS also distributed issues of the magazine, purchasing copies in bulk from
the Periodical Sector of Gosizdat.> The geographic range of distribution by
VOKS was extensive; aside from the industrialized English, French, and
German speaking nations, copies of the magazine were literally sent around
the world, to countries ranging from Portugal to Afghanistan.>* VOKS also
included copies of the magazine in exhibitions that it circulated abroad, such
as a Soviet photography exhibition that toured England during 1930.55 Due to
financial constraints, VOKS was not able to send an unlimited number of
magazines to its representatives abroad; hence, its distribution was selective.5¢
In 1930 and 1931, the American and British Sectors of VOKS distributed
complimentary copies of USSR in Construction to and solicited responses
from a variety of educators, social workers, members of British Parliament,
and representatives of progressive cultural organizations. VOKS sent the
following query out to recipients of USSR in Construction in September 1931:

For some time we have been sending you an illustrated journal. As we
have received no confirmation from you, we should be interested to know
if it has been reaching you safely. We should also be glad to hear your
opinion on the journal and whether you would be interested to receive it in
the future.5’



68 Left History 6.2

This letter was sent to individuals throughout the British Commonwealth.
Professor Archibald Vivian Hill of the Physiology Department of the

University of London replied to VOKS:

Yes, I have been receiving the illustrated journal USSR in Construction,
which you have been kind enough to send me. The photographs and their
reproductions are excellent and I should be very glad to receive further
copies as issued.

T'have received also various papers containing political propaganda,
speeches by George Bernard Shaw, etc. These do not interest me, so
please do not trouble to send them in the future.’8

Hill welcomed the receipt of the magazine, while distinguishing it from the
Soviet political propaganda that he rejected. Hill perceived the photographs to
be less ideologically tainted and more palatable to his taste than the overtly
political texts that were also sent to him. In contrast, George Strauss, a Labour
Party member of British Parliament, sent an entirely affirmative response:

I can assure you that I am extremely interested in this publication, which
I consider is rendering an invaluable service to Russia and those abroad
who are sympathetic to her ideals or admire her activities. I very much
hope that you will continue to send me future copies.>®

Strauss himself was sympathetic to Russia. A few months earlier in September
1931, he and two other Members of Parliament visited Russia and traveled to
various industrial and agricultural sites. Upon their return to England, they
published a highly positive pamphlet about their perceptions of the
transformation underway in the Soviet Union.%0 George A. Cornish, a
professor of Geography at the Ontario College of Education of the University
of Toronto, also replied affirmatively and informed VOKS that he had made
both film and lantern slides from USSR in Construction. The film slides were
intended “to be widely used in the schools of Canada,” while the lanternslides
were for his own lectures on Russia.b!

American recipients of complimentary subscriptions from VOKS included
several university professors who had recently visited the Soviet Union, such
as Susan Kingsbury, a professor of social economy at Bryn Mawr College who
authored a study on Soviet women factory workers,% the philosopher John
Dewey,% and George S. Counts, an education theorist and the Associate
Director of the International Institute of Teachers College, Columbia
University. % Some recipients had recently visited the Soviet Union, where
they had been in contact with VOKS. In October 1931, Lena Madesin Phillips
wrote and thanked VOKS for a complimentary subscription to USSR in
Construction.%5 En route to a conference in Switzerland where she would
establish the International Federation of Business and Professional Women in



When Photographs Speak, To Whom Do They Talk? 69

August 1930, Philips led a group of American women on a tour of Northern
Europe that included an eight-day visit to Russia. While in Moscow, the
delegation met with women members of the Communist party at a tea arranged
by VOKS.% Clarence Pickett, Executive Secretary of the American Friends
Service Committee, wrote VOKS to acknowledge the receipt of USSR in
Construction; Pickett had also briefly visited the USSR in 1930.%7 The
magazine was also distributed to foreign institutions, cultural organizations,
and libraries. Among the responses collected by Gosbank were reviews from
the library of the League of Nations (Geneva), the Biblioteque Nationale
(Paris), Duke University, and the Austrian Trade Museum. Complimentary
subscriptions also appear to have been provided to numerous American
university libraries, such as the University of Michigan. VOKS also assisted in
the distribution of the magazine to foreign cultural organizations. The head of
the Anglo-American Sector of VOKS wrote the editorial offices of SSSR na
stroike in July 1930 to request that a complete set of the journal be sent to H.
Chapman, secretary of the London-based International Federation of Housing
and Town Planning, who had offered to print an announcement and review of
the magazine in the Bulletin of the Federation.%

SSSR na stroike was also distributed to foreign workers and Soviet
activists. The extensive list of reviews compiled by Gosbank includes the
responses of several workers and labour activists from France, Germany, and
Czechoslovakia. These comments are set off by the heading “Notes from letters
received by the International Committee of Miners”; this suggests that copies
of the magazine were distributed by Soviet agencies involved with the
international worker’s movement. The response of the editorial board of a
Canadian worker’s magazine was exceptionally vivid:

We have illustrated magazines here, but nothing like that. There is The
Graphic—it is a large magazine. But it’s not the same thing. I want to
point out here the photographs. Wonderful, extraordinary, thrilling
pictures of labour. Try to imagine for yourself such a photographer in
our industry! Englishmen aren’t able to do this ... Bent over this
magazine, you daydream. Some day, yes, some day our workers will
do as the Russians. Only then can we build in the same way.®

Clearly, this reader had a very different reaction to the magazine than Edsel
Ford. Rather than responding to the USSR as a potential trading partner, the
editor envisions a Soviet Canada through the images presented in the
magazine. However, few workers had the opportunity to daydream over the
images in SSSR na stroike. The French worker’s magazine La Vie Ouvriére
indicated reservations about its accessibility: “...we allow ourselves to express
the wish that your magazine will be more accessible to the worker”’® This
statement is ambiguous; was the problem of access related to the magazine’s

content or, more simply, of physical availability and cost? Probably both. The



70 Left History 6.2

extremely expensive magazine was not readily accessible to foreign workers,
let alone to ordinary individuals and institutions. In August 1931 the secretary
of the Plenipotentiary representative of the Soviet Union in Poland informed
the press office Commissariat of Foreign Affairs that the contemporary
economic crisis had made the subscription to the magazine by local institutions
and individuals highly problematic.”! The high price did not necessarily
exclude workers from its audience, but it did encourage communal forms of
consumption, as suggested in the review by the worker from Czechoslovakia:
“The magazine SSSR na stroike made me especially glad. It is passed from
hand to hand. Our comrades and unorganized workers study it with eager
interest.””’2 The Comintern was also involved with the foreign distribution of
the magazine, however its officials were rather ambivalent about the
publication. In 1933 the Agitational Propaganda Sector’s Commission on the
Popularization of Socialist Construction was highly critical of the effectiveness
of SSSR na stroike for propaganda purposes, due to its limited scope. Despite
initial attempts to publish an economy edition, the Comintern Commission
report on printed propaganda described the magazine as “accessible only to the
wealthy customer.” Given the limited budget for photographic propaganda, the
Commission advocated the development of a cheaper publication modeled
after the magazine and literally referred to a “people’s edition” of SSSR na
stroike.”

In December 1930 Lopez Cardozo, a member of the Dutch Communist
Party, sent the editors of SSSR na stroike his reactions to the magazine.
Claiming to have shown the magazine to roughly 3,000 workers of a
metalworking factory in Utrecht, Cardozo concluded that for foreigners and
barely conscious workers, it was necessary to depict not only machines,
buildings, factories, and plants, but also to show Soviet workers themselves
and all aspects of their lives. Cardozo asserted that this would reveal the
characteristic difference between the lives of the workers of the capitalist and
Soviet countries. Noting that the capitalist worker is a slave to the much-hated
machine, he urged the editors to show happy Soviet workers using machines.
Cardozo concluded his letter:

If you answer me, “Our magazine is intended primarily for the
Russian worker,” then my observations are superfluous. Should this be the
case, then would it be possible to occasionally print an issue composed
primarily for the foreign worker — the little conscious and still not
conscious — about the progress towards the realization of the wonder of
Communist life in the USSR?74

Cardozo would have been shocked to discover that the foreign edition of
magazine was intended primarily for industrialists and only secondarily for
workers. Nevertheless, the magazine did increasingly conform to Cardozo’s
suggestion to show worker’s lives in such issues as “The Giant and The



When Photographs Speak, To Whom Do They Talk? 171

Builder” (1932, no. 1), which presented simultaneously the story of the
construction of the Magnitogorsk steel plant and the transformation of the
illiterate peasant Viktor Kalmykov into an educated worker and Party member.

While the cultivation of a foreign audience was clearly a priority of SSSR
na stroike s editors at the time of its initial publication, the development of a
domestic audience was of no less importance. From the very first year of
publication, issues of SSSR na stroike were published in conjunction with Party
Congresses and other events of special significance to an elite Soviet audience.
This began with the publication of an issue (1930, no. 5-6) in conjunction with
the 16th Party Congress and the inclusion of a greeting to the Congress on the
cover of the Russian edition.”> The greeting to the delegates was not a mere
whim; in May 1930 Khalatov wrote Gor’kii about plans to publish this issue of
SSSR na stroike and an issue of Nashi dostizheniia in time for the Party
Congress. “The Giant and The Builder” (1932, no. 1) was published to
coincide with the initial firing of the first blast furnaces at Magnitogorsk and
was distributed at the 17th Party Conference, devoted to industrial
development.”® “Four Bolshevik Victories” (1934, no. 2) was published in
conjunction with the 17th Party Congress.”’

During the first years of publication, foreign specialists and technology
were often featured in SSSR na stroike as an integral part of the construction
of socialism. However, once heavy investment in foreign technology began to
decline sharply and Soviet industry became increasingly self-reliant, the
content of the magazine changed significantly. By 1934, foreign technology
and specialists were almost absent from the pages of the magazine. When
foreigners did appear, they were usually represented as visitors who marveled
at Soviet achievements or testified to the progress of socialist construction.
Analysis of the number of copies printed for the English and Russian versions
suggests that the production of the magazine for foreign consumption was of
decreasing significance by 1934. Print run figures appear in all Russian issues
and were included in the foreign editions from December 1931 to November
1934 (see appendix A). These figures indicate that the production of the
magazine for foreign distribution steadily declined. Political developments
during 1933 surely had an impact on the distribution of the foreign editions.
Hitler’s rise to power and the aftermath of the Reichstag Fire doubtlessly had
disastrous consequences on the distribution of UdSSR im Bau in Germany,
while the United States’ recognition of the Soviet Union in November 1933
probably diminished the importance of USSR in Construction. Another
indicator of the decline of foreign circulation is the scarcity of later issues of
USSR in Construction in American library collections. Despite this apparent
decline in foreign circulation, the Russian print-run figures remained strong
(Appendix B). Circulation figures reached a low point in 1936 (the year of
Piatakov’s arrest) but quickly returned to robust levels for the remainder of the
decade.



72 Left History 6.2

Who was reading SSSR na stroike in the Soviet Union? Advertisements in
Russian were included in a number of domestic issues of SSSR na stroike

during 1934. An advertisement for Newton Chambers and Company, an
English firm, is tipped into the back of the first issue for 1934. The theme of
this issue was the Bobriki Chemical Complex, a construction project for which
Newton Chambers had provided equipment and technical expertise. This
advertisement is aimed at the Soviet techno-industrial elite, the captains of
industry responsible for building and equipping new industrial complexes. A
few months later an advertisement for gramophone records and record players
was published which featured RCA Victor products available for purchase at
Torgsin, a hard currency store that sold imported goods. The records advertised
included jazz, tango, classical music, and recordings by the musical movie
stars Pola Negri and Lily Pons. It is doubtful that the ordinary Russian worker
had access to such imported luxuries. SSSR na stroike was one of the most
expensive Soviet periodicals published during this period.”® A lavishly printed
publication, SSSR na stroike may itself have served as a prized consumer item
for the new Stalinist elite.

The most convincing proof of a conscious attempt to cater to an elite
Soviet audience was the appearance of special luxury Russian versions of
certain issues of the magazine. Printed only in Russian, some of these deluxe
variants were far more elaborate than the expensive foreign editions published
in 1930 and 1931. The first issue to appear in different Russian variants was
“Four Bolshevik Victories” (1934, no. 2), published in conjunction with the
17th Party Congress. Special copies of this issue were wrapped in fabric from
the Stratostrat “SSSR,” a Soviet high altitude exploration balloon, and
contained a gramophone record of speeches by the four commanders of the
Soviet expeditions that it highlighted.”® During 1935 numerous issues were
published with distinct variants. The deluxe variant of the January issue,
devoted to the Maksim Gor’kii Agitational Air Squadron, features a silvery
aluminum cover with an image of an airplane but no other text (the cover
usually included the name of the magazine). The final issue for 1935, “Fearless
Soviet Parachutists,” features elaborate paper folds in both the regular and
deluxe versions. The deluxe version utilizes better materials, includes details
such as a metallic aluminum cutout airplane, features even more paper folding
and has a parachute which literally unfurls before the reader like a children’s
pop-up book. The design differences necessitated different layouts for various
parts of the magazine, rendering the two versions as essentially distinct
publications. In addition to these elaborate variants, a special album was
produced which bound together all of the issues for 1935 in an elaborate navy
blue leather binding with red embossed lettering. Nicknamed the *“Voroshilov”
edition, this volume was purportedly produced in a limited edition for
distribution to members of the Politburo and Central Committee.3® Another
notable luxury version that appeared in 1936 was devoted to Soviet Georgia.



When Photographs Speak, To Whom Do They Talk? 73

This deluxe variant is printed on higher quality paper and gold leaf detail
appears on a number of exceptionally richly printed pages. This issue received
laudatory reviews in both Pravda and Za industrializatsiia, the newspaper of
the Commissariat of Heavy Industry.3!

Around 1933 the editors’ interest in reaching the foreign trade and
political community was eclipsed by efforts to cater to the Soviet political and
managerial elite. Correlation of this shift with the chronology of the work of
prominent avant-garde artists on the magazine reveals that these individuals
began to contribute to SSSR na stroike around the time that the Soviet elite
emerged as the paramount ideal audience. Appendix D lists the issues designed
by two teams of artists, El Lissitzky/Sophia Lissitzky-Kiippers and Aleksandr
Rodchenko/Varvara Stepanova. Circulation figures for the English edition
were already dropping when Lissitzky executed his first issue of SSSR ra
stroike (1932, no. 10). This suggests that the primary audience for this
vanguard work was probably the Soviet leadership. In April 1933, Khalatov
reported to Gor’kii the proceedings of an editorial board attended by Piatakov
(a member of the Central Committee), Kalmanovich (a candidate member of
the Central Committee), and other editors:

We painstakingly discussed the issues of the magazine devoted to
Dneprostroi {1932, no. 10] and the Red Army [1933, no. 2], the design of
which made extensive use of the photomontage method. According to the
general opinion of the editorial board their design is, without argument,
successful, but we declared it necessary not to over use photomontage, in
order that the magazine not lose its simplicity and naturalness.32

The issues discussed were the first two designs that El Lissitzky executed for
SSSR na stroike. While wary of the potential disruption of a sense of neutral
objectivity by the overuse of avant-garde representational strategies, the editors
found Lissitzky’s photomontage designs to be highly successful. In essence,
the application of vanguard design methods to the production of SSSR na
stroike was endorsed by the editors, while caution was urged so that the sense
of objectivity conveyed by photography would not be disrupted by abrupt
montage juxtapositions. In the next few years, both teams of artists executed
prominent luxury editions intended for the Soviet leadership. Lissitzky and
Lissitzky-Kiippers designed “Four Bolshevik Victories” (1934, no. 2) and “The
15th Anniversary of Soviet Georgia” (1936, no. 4-5), while Rodchenko and
Stepanova authored the elaborate issue “Fearless Soviet Parachutists” (1935,
no. 12). The work of these Soviet avant-garde artists on the magazine largely
conformed to the dictates set forth by at the editorial board meeting in 1933;
montage techniques were tempered to promote a sense of “simplicity and
naturalness.”

Constructivist photomontage was deployed to create a fantasy image of



74 Left History 6.2

the new Soviet state for consumption by the new Stalinist elite. The

photomontage essays published in SSSR na stroike affirmed the new elite’s
achievements in the construction of socialism in the Soviet Union. As Sheila
Fitzpatrick has argued, a new Stalinist administrative and professional elite
emerged in the Soviet Union in the 1930s.%3 The problematic split of bourgeois
professional experts and “Red” administrators that existed in the 1920s was
overcome by the training and rapid promotion of new experts with the proper
class background “from the factory bench.” While SSSR na stroike had initially
been conceived with a foreign elite in mind, the luxury publication was eagerly
embraced by the new Stalinist elite. It simultaneously fulfilled a variety of
needs on the part of this new elite. It provided them with a valuable cultural
resource —— a Communist alternative to Fortune Magazine, It also offered them
an image of Soviet society and industrialization that bolstered their sense of
mastery and leadership.

In conclusion, I return to the representations of magazine consumers
introduced at the start (figs. 1-3). While George Bernard Shaw very likely did
receive complimentary copies of USSR in Construction®* it seems highly
improbable that SSSR na stroike was regularly distributed at collective farms.
Both photographs are from the collection of the International Historical Press
Photo Collection in Stockholm and are part of a comprehensive archive of
Soviet press photographs that were distributed internationally during the
1930s.%° They are publicity photographs that sought to cultivate favorable
attitudes towards the Soviet Union. Inexpensive photographs churned out in
large numbers, they are fundamentally different from state portraits in oil on
canvas. In Isaak Brodskiis portrait of Stalin, SSSR na stroike is displayed
prominently on a desk before the leader/reader; other periodicals scattered on
the desk include a copy of a foreign language edition of the magazine, as well
as copies of [zvestiia, Pravda, Prozhektor (an illustrated supplement of
Pravda), and Na stroike MTS i sovkhozov (a spin-off publication of SSSR na
stroike). This portrait provides visual evidence that by 1937 SSSR na stroike
had become required reading for the Soviet elite and that Stalin was its ultimate
ideal subscriber.



When Photographs Speak, To Whom Do They Talk? 75

Appendix A: Print run statistics for Russian and Foreign Editions

Year Issue Russian English French German
1931 12 66,600 12,055 3,125 5,450
1932 1 59,000 10,140 2,300 5,185
2 58,700 9,650 4,400 6,850
3 88,700 10,100 4,350 6,850
4 86,850 10,885 4,630 7,635
5 87,350 10,650 4,450 7,550
6 89,250 9,850 3,750 7,150
7 88,450 9,350 4,150 8,050
8 88,450 9,350 4,150 8,050
9 88,450 9,350 4,150 8,050
10 88,750 9,350 4,150 7,750
11 75,850 9,150 4,350 7,650
12 78,050 8,300 3,800 6,850
1933 1 60,250 9,500 4,650 11,000
2 60,250 9,500 4,650 11,000
3 65,665 10,005 4,370 8,945
4 59,400 7,300  not available 6,950
5 59,400 7,400 3,850 6,850
6 59,400 7,400 3,850 6,350
7 59,400 7,400 3,850 6,850
8 52,840 6,490 3,600 6,825
9 46,250 6,229 3,825 5,720
10 46,250 5,998 3,825 5,720
11 37,495 5,255 3,260 4,788
12 45,505 5,385 3,474 5,098
1934 1 42,145 5,725 3,559 4,373
2 43,449 6,835 3,764 5,173
3 100,595 5,900 3,690 4,530
4 101,040 6,145 3,735 4425
5 101,040 5,945 3,985 4,375
6 55,295 6,045 4,035 4,625
7-8 53,586 6,600 4,897 4917
9 55,010 6,235 4,345 4410
10 56,640 4,940 4,875 4,795
11 56,030 6,240 4,330 4,445

Source: Print-run figures published in individual issues of the various language editions
of SSSR na stroike.



76 Left History 6.2

Appendix B:
Average print-run per issue per year for Russian edition, 1930-1941

1930 60,367
1931 78,370
1932 81,487
1933 54,342
1934 65,533
1935 57,330
1936 37,613 (year of Piatakov’s arrest)
1937 60,368
1938 65,880
1939 76,730
1940 71,016
1941 74,350

Source: Print-run figures published in individual issues of SSSR na stroike.

Appendix C: Annual Russian and English edition subscription prices, 1930-1941

Year Russian price American price
1930 10 rubles 5 dollars
1931 12 rubles 5 dollars
1932 15 rubles 5 dollars
1933 21 rubles 5 dollars
1934 21 rubles 4 dollars
1935 21 rubles 4 dollars
1936 30 rubles 4 dollars
1937 42 rubles 4 dollars
1938 42 rubles 4 dollars
1939 42 rubles 3 dollars
1940 42 rubles 3 dollars
1941 42 rubles 3 dollars

Source: Subscription information printed in individual issues of SSSR na stroike and
USSR in Construction.



When Photographs Speak, To Whom Do They Talk? 77
Appendix D: Issues designed by Lissitzky, Rodchenko, and Stepanova

Issues of SSSR na stroike designed by El Lissitzky & Sofia Kiippers-Lissitzky
Issues marked with an asterisk were credited to El Lissitzky alone.

Year Issue Subject
1932 10 * Dneprostroi
1933 2* 15th Anniversary of the Red Army
9* The Soviet Arctic
1934 2 Four Bolshevik Victories
6 Soviet Science
10 The Epic of the Cheliuskin
1935 5 * 15t Anniversary of the Azerbaijan Oil Industry
1936 4-5* 15th Anniversary of Soviet Georgia
10 Kabardino-Balkarian Autonomous Region
1937 1 The Workers and Peasants Red Army
3 Peoples of the Ordzhonikidze Territory (Northern Caucasus)
9-12 The Stalin Constitution
1938 5-6 The Far Eastern Territory
1939 6 The Korobov Family
1940 1 The Stalin Grand Canal of Ferghana
2-3 Western Ukraine and Western Byelorussia
10 Bessarabia and Northern Bukovina
11 Building the Red Navy
1941 3 Innovators of Socialist Labor

Issues of SSSR na stroike designed by Aleksandr Rodchenko & Varvara Stepanova
Except for the first issue (1933, No. 12), all issues were co-designed by the artists.

Year Issue Subject
1933 12 The Baltic-White Sea Canal
1935 11 15% Anniversary of Kazakhstan
12 Fearless Soviet Parachutists
1936 8 Soviet Timber Exports
1937 5 Soviet Gold
1938 2 Moscow-Volga Canal
4 Election of the Supreme Soviet of the USSR
11-12 Kiev: Capital of the Ukrainian SSR
1939 9 Soviet Agricultural Exhibition (VSKhV)
11-12 Stalin Collective Farm
1940 7 Vladimir Mayakovsky

1941 2 GOELRO



78 Left History 6.2

! Research for this article was made possible by the support of the following
institutions: The Center for Advanced Study of the Visual Arts of the National Gallery
of Art, Washington, D.C.; The International Research Exchange Board; The Kennan
Institute for Advanced Russian Studies; and The Center for Russian and Eastern
European Studies of the University of Michigan. Special thanks to Assya Humesky for
proofreading my translations and to Larry Zeman and David King for making their
collections available to me.

2 Victor Margolin, The Struggle for Utopia: Rodchenko, Lissitzky, Moholy-Nagy, 1917-
1946 (Chicago 1997), 166-167. Margarita Tupitsyn, “From Factography to
Mythography: The Final Phase of the Soviet Photographic Avant-Garde,” Gabriele
Gorzka (ed.), Kultur im Stalinismus: sowjetische Kultur und Kunst der 1930er bis
1950er Jahre (Bremen 1994), 207. Horacio Fernandez, Fotografia Publica:
Photography in Print, 1919-1939 (Madrid 1999), 226-227. In a typical passage,
Tupitsyn has asserted “The ambitious goal of the IZOGIZ magazine USSR in
Construction was to provide propaganda that would reach well beyond the borders of
the Soviet Union. Having successfully completed the first Five-Year Plan, Stalin wanted
to provide the West with a positive view of Soviet Life and to counteract possible
misrepresentations propagated by its enemies.” Tupitsyn, The Soviet Photograph 1924-
1937 (New Haven 1996), 127. Tupitsyn’s chronology is inaccurate; SSSR na stroike
began publication near the start of the First Five-Year Plan. This passage also
exemplifies a problematic totalitarian model; all Soviet cultural developments are
credited to a total dictator. By blaming Stalin for all the horrors of his time — from the
purges to bad art — cultural producers of his time have been freed from any
accountability and their creative contributions have been obscured.

3 Piatakov was editor-in-chief from1930 until June 1936. Ezhova appeared on the
editorial board for issues 1935, no. 6 to 1938, no. 7 and was assistant editor-in-chief
from 1937, no. 1 to 1938, no. 7, shortly before her arrest. While engaged in extensive
research in various archives — including the State Archive of the Russian Federation
(GARF), the Russian State Archive of Economics (RGAE), The Russian State Archive
of Literature and Art (RGALI), The Russian Center for the Preservation and Storage of
Documents of Recent History (RTsKhIDNI), and the Gor’kii Archive at the Institute of
World Literature (IMLI) — 1 have located numerous documents related to SSSR na
stroike, but I have not found the papers of the magazine itself.

4 For the trial, see Robert Conquest, The Great Terror: A Reassessment (Oxford 1990),
147-167. For Piatakov’s rehabilitation, see “O tak nazyvaemom ‘Paralell’nom
Antisovetskom Trotsistskom Tsentre,” Izvestiia Ts.K. KPSS 9 (September 1989), 30-50.
5 One significant shortcoming of recent scholarship on SSSR na stroike has been an
emphasis on the visual analysis of a limited number of issues associated with renowned
artists and photographers. In addition to ignoring the contributions of other individuals
and exaggerating the authorial role of a limited number of prominent figures, such an
approach often fails to consider broader issues such as the production, distribution, and
reception of the magazine. In this article 1 have intentionally avoided visual analysis of
images from the magazine as a strategy for calling attention to other concerns that need
to be addressed in the study of Soviet visual culture.

6 Maksim Gor’kii, “O ‘malen’kikh’ liudiakh i velikoi ikh rabote” Nashi dostizheniia
1929, no. 1, 5.

7 Gor’kii, “O ‘malen’kikh’ liudiakh i velikoi ikh rabote,” 10.



When Photographs Speak, To Whom Do They Talk? 79

8 For Gor’kii’s stance on self-criticism in relation to Nashi dostizheniia, see E.L
Cherniak, “M. Gor’kii i zhurnal Nashi dostizheniia,” Trudy Moskovskogo
gosudarstennogo istoriko-arkhivnogo instituta 18 (1963), 295-312.

9 Gor’kii to Stalin, 27 November 1929, “A.M. Gorky: Selected Correspondence,”
Political Archives of the Soviet Union 1.2 (1990), 177-180.

10 Gor’kii, who was in Sorrento, Italy, at the time, reacted negatively upon learning of
the proposed plans and demanded clarification from the editors about a resolution that
mentioned the transfer of an illustrated bi-weekly magazine from Ogonek to Nashi
dostizheniia. Gor’kii to the Secretariat of Nashi dostizheniia, end of February 1929, M.
Gor ’kii i sovetskaia pechat’, book 2, Arkhiv A.M. Gor’kogo, vol. 10 (Moscow, 1964),
122. The initial conception of the magazine within Ogonek may account for the
contributions of many of its staff members to SSSR na stroike as editors, office
managers, translators, and photographers, often working simultaneously for both
publishing organizations. Individuals affiliated with both Ogonek and SSSR na stroike
include: editors Kol’tsov and Semen Uritskii; art director V.P. Mikulin; photographers
Arkadii Shaikhet and Elizaveta Mikulina; translator and photographer Vladimir
Chumak; translator Padraic Breslin; and artist Nikolai Troshin,

11 The majority of an Ogonek board meeting on 15 July 1929 was devoted to discussion
of the substandard quality of printing and production of publications. Efim Zozulia
reported: “Ogonek is filthily printed. The reproduction of photographs is disgraceful,
the retouching is scandalous.” Gosudarstvennyi arkhiv Rossisskii federatsii (GARF),
- fond A-299 (Aktsionernoe izdatel’skoe obshchestvo “Ogonek™), op. 1, d. 7, 1. 14.

12 GAREF, fond A-2306 (Ministerstvo prosveshcheniia RSFSF), 0. 69, d. 2088, 1. 14.

13 Gor’kii to A.B. Khalatov, 3 March 1929, M. Gor 'kii i sovetskaia pechat’, book 1, 154.
14 «Reorganizatsiia zhurnala Nashi dostizheniia: M. Gor’kii o zadachakh zhurnala,”
Izvestiia, 16 June 1929.

15 «Zamechaniia k planu 1-go No. Stroiki, 1929, M. Gor 'kii i sovetskaia pechat’, book
1,294.

16 The absence of the slogan suggests an intended foreign audience that might be
antagonized by a call for world proletarian revolution. However, it may also reflect the
editors’ desire to avoid censorship in the distribution of the magazine abroad. Without
the slogan, the magazine was less likely to be banned by foreign governments as
noxious Communist propaganda.

17 For a draft of the statement published in 1951, see M. Gor’kii, Povesti,
vospominaniia, publitsistika, stat’i o literature, Arkhiv AM. Gor’kogo, tome 3
(Moscow 1951), 187-188, 285.

18 The substandard term “rasseiskaia” is used here. This choice of word suggests
pseudo-national pride. I have rendered it as “Russkie” to capture the ironic quality of
the term.

19 SSSR na stroike, 1930, no. 1, 3.

20 Syetopis’, a word that was not in common usage in 1930, is comparable to the
English “heliography,” an archaic term for photography that literally means “sun
drawing” The use of this term evokes the early years of photography, when it was
accepted as an utterly objective, unmediated form of representation of external reality,
a mirror of nature.

2! The film attracted much attention and was extensively reviewed in the German press
around the time of SSSR na stroike’s initial publication, Early in 1930, Turin appeared



80 Left History 6.2

at film screenings in Berlin, Hamburg, London, and Vienna, and Turksib was also
distributed to Denmark, Belgium, Japan, Turkey, Finland, Switzerland, United States,
and ltaly. GARF, fond A-144 (Komitet sodeistviia stroitel’stvu Turkestano-Siberskoi
zheleznoi dorogi pri narodnykh komisarrov RSFSR), op. 1, d. 170, 1l. 26-30; GARF,
fond 5283 (Vsesiouznoe obshchestvo kul’turnoi sviazei s zagranitsei), op. 1, d. 143, 11
18-21.

22 Gor’kii, “Zamechaniia po zhurnaly ‘Stroika’” 1929, M. Gor ’kii i sovetskaia pechat’,
book 1, 296.

2 Gor’kii to Khalatov, end of November to 16 December 1929, M. Gor ’kii i sovetskaia
pechat’, book 1, 178.

24 Khalatov to Gor’kii, 5 January 1930, M. Gor ’kii i sovetskaia pechat’, book 1, 186.
25 During 1930 the combined print-run of all editions was roughly 60,000 copies per
issue. The size of the print-run is printed in each Russian issue and in the foreign
editions from 1931, no. 12 to 1934, no. 11. By May 1930, the demand for SSSR na
stroike surpassed Gosizdat’s ability to print it, and subscriptions to the Russian edition
were closed at 50,000. Khalatov to Gor’kii, 16 May 1930, M. Gor ’kii i sovetskaia
pechat’, book 1, 198.

26 In 1930 magazine orders from VOKS to the periodical sector of Gosizdat specified
which edition. GARF, f. 5283, op. 2, d. 63, 11. 43, 51, 70, 86. By 1932 VOKS invoices
no longer distinguished luxury and economy editions; this suggests that the luxury
foreign versions were only published for a year or two. GARF, f. 5283, op. 2, d. 105, 11
49-56.

27 Khalatov to N. Petrov, Chairman, VOKS, 4 or 7 May 1930. GARE, f. 5283, op. 2, d.
63, 1. 93.

28 Khalatov to Petrov, May 1930. GAREF, f. 5283, op. 2, d. 63, 1. 93.

29 For statistics and a contemporary discussion of Soviet exports and imports, see
Economic Handbook of the Soviet Union (New York 1931).

30 “Soviet Products on the American Market: An Analysis of Soviet-American Trade,”
Economic Review of the Soviet Union 5.22-23, 448.

31 For a discussion of these allegations and their effect on Soviet-American Trade, see
Katherine A.S. Siegel, Loans and Legitimacy: The Evolution of Soviet-American
Relations, 1919-1933 (Lexington 1996), 133-138.

32 GARF, f. 5283, op. 12, d. 318, 1. 84.

33 GAREF, f. 5283, op. 2, d. 63, 11. 93-102.

34 Antony C. Sutton, Western Technology and Soviet Economic Development, 1917-
1930 (Stanford 1968), 277, 290.

35 James K. Libbey, “The American-Russian Chamber of Commerce,” Diplomatic
History 9.3 (Summer 1985), 233, 238.

36 “personnel of Business Men’s Delegation to U.S.S.R.,” Economic Review of the
Soviet Union 4.12-13 (1 July 1929), 236.

37 Sutton, 246-249.

38 «“Percival Farquhar,” The National Cyclopedia of American Biography, vol. 45 (New
York 1962), 303-304. )

39 GARF, f. 5283, op. 2, d. 63, 1. 98.

40 GAREF, f. 5283, op. 2, d. 63, 1. 95.

41 Gor’kii to Khalatov, 22 May 1930, M. Gor 'kii i sovetskaia pechat’, book 1, 200.

42 GAREF, f. 5283, op. 2, d. 63, 1. 95.



When Photographs Speak, To Whom Do They Talk? 81

43 GAREF, f. 5283, op. 2, d. 63, 1. 95.

4 GARE, f. 5283, op. 2,d. 63,1.97.

45 GAREF, f. 5283, op. 2, d. 63, 1. 100.

46 Andrew Williams, Trading with the Bolsheviks: the politics of East-West trade, 1920-
1939 (Manchester c. 1992), 55.

47 “Parliamentary Debate on Relations with Russia: Points from Speeches,” British-
Russian Gazette and Trade Outlook 6.2 (November 1929), 26-28.

48 Michael Stenton and Stephen Lees, Who s Who of British Parliament, vol. 3 (Sussex
1979), 388.

49 “The Second British-Russian Gazette Luncheon,” British-Russian Gazette and Trade
Outlook 6.2 (November 1929), 31.

50 GAREF, f. 5283, op. 2, d. 63, 1. 98.

51 Khalatov to Petrov, 4 or 7 May 1930. GARF, f. 5283, op. 2, d. 63, 1. 93.

52 GAREF, f. 5283, op. 12, d. 318, 1. 84.

53 GAREF, f. 5283, op. 2, d. 63, 1. 27, 31.

54 GAREF, f. 5283, op. 2, d. 63, 1. 44, 54, 55.

55 GAREF, f. 5283, op. 12, d. 318, 1. 8.

56 In October 1930 the Central European Sector of VOKS in Moscow informed their
representative in Vienna that they were unable to send more than one complimentary
copy of the magazine to representatives. GARF, f. 5283, op. 2, d. 63, 1. 49.

57 GARE, f. 5283, op. 2, d. 106, 1.83.

58 A. V. Hill to VOKS, 7 October 1931. GAREF, f. 5283, op. 2, d. 106, 1. 78.

59 George Strauss to VOKS, 16 December 1931. GAREF, f. 5283, op. 2, d. 106, 1. 70.
60 Aneurin Bevan, E.J. Strachey, and George Strauss, What We Saw in Russia (London
1931).

61 George A. Cornish to VOKS, 17 October 1931. GAREF, f. 5283, op.2,d. 106, 1. 73.
62 GAREF, f. 5283, op. 2, d. 63, 11. 30, 32. Susan Kingsbury, Factory, Family and Women
in the Soviet Union (New York 1935).

63 Dewey visited the Soviet Union with a group of American educators in 1928 and
published a favorable account of his experiences. “Dewey, John,” The National
Cyclopedia of American Biography, vol. 40 (New York 1955), 1-2.

64 George S. Counts to B. Minlos, VOKS, 22 December 1930, GAREF, f. 5283, op.2,d.
106, 1. 107. Counts visited Russia in 1927 and 1929 and wrote extensively on the Soviet
Union. “Counts, George Sylvester, ”* The National Cyclopedia of American Biography,
vol. F (New York 1942), 190. -

65 Lena Madesin Phillips to Helen Schlossberg, VOKS, 21 October 1931. GAREF, f.
5283, op. 2, d. 106, 1. 72.

% Lisa Sergio, A Measure Filled: the Life of Lena Madesin Phillips drawn from her
autobiography (New York-Washington 1972), 5, 91-92.

67 Clarence Pickett to Helen Schlossberg, VOKS, 15 October 1931. GAREF, f, 5283, op.
2,d. 106, 1. 79. Clarence Pickett, For More Than Bread (Boston 1953).

68 GAREF, f. 5283, op. 2, d. 63, 11. 80-81.

6 GARF f. 5283, op. 2, d. 63, 1. 102.

70 GARF f. 5283, op. 2, d. 63, 1. 99.

71 M. Tushkevich (1st Secretary of the Plenipotentiary of the USSR and Representative
of VOKS in Poland) to Podol’sky (Otdel Pechati NKID), 3 August 1931. GAREF, f. 5283,

op. 2, d. 106, 1. 82.



82 LeftHistory 6.2

72 GAREF, f. 5283, op. 2, d. 63, 1. 102.
73 Rossiiskii tsentr khraneniia i izucheniia dokumentov noveishei istorii (RTsKhIDNI),

fond 495 (Ispolnitel’nyi komitet Kominterna), op. 99, d. 35, 11. 118-120, 124-125.

7 Lopez Cardozo to Editors of SSSR na stroike, 4 December 1930. GAREF, f. 5283, op.
5,d.239,1. 28.

75 The text reads “XVI-mu parts’ezdu, vozhdiu proletariata — privet!” SSSR na stroike,
1930, no. 5-6.

76 Khalatov to Gor’kii, 3 February 1932 M. Gor ’kii i sovetskaia pechat’, book 1, 262,
77 “Khudozhestvennaia dokumentatsiia chetyrekh pobed,” Literaturnaia gazeta, no. 12
1934,

78 During the course of the decade, Russian annual subscription prices steadily
increased from ten to 42 rubles, while the English edition dropped from five dollars to
three dollars. See appendix C for statistics on the subscription costs.

79 “Khudozhestvennaia dokumentatsiia chetyrekh pobed.” Literaturnaia gazeta, no. 12
1934, 4. Sergei Tret’iakov, “Kak my delali ‘Chetyre pobedy’,” Literaturnaia gazeta, no.
13 1934: 4. This issue was the result of collaboration between Tret’iakov, Lissitzky,
Sofia Lissitzky-Kiippers, and the cameraman Eduard Tisse.

80 David King, who has a copy of the “Voroshilov edition” in his collection, provided
me with details about it in telephone conversations in July and August 1997.

81 «Sovetskaia Gruziia v fotografiiakh,” Pravda, 10 July 1936. “Schastlivaia Sovetskaia
Gruziia!” Za industrializatsiia, 3 July 1936. Neither review mentions El Lissitzky.

82 Khalatov to Gor’kii, 2 April 1933, M. Gor kii i sovetskaia pechat’, book 1, 282. The
editor’s apprehension over the use of photomontage is probably a reflection of debates
concerning the use of photomontage in Soviet posters that took place in 1931 and 1932.
For a discussion of this debate, see Hubertus Gassner, “Heartfield’s Moscow
Apprenticeship, 1931-1932.” John Heartfield, Peter Pachnicke and Klaus Honnef, eds
(New York, 1992), 256-289.

8 Sheila Fitzpatrick, “Stalin and the Making of a New Elite,” The Cultural Front:
Power and Culture in Revolutionary Russia (Ithaca 1992), 149-182; Fitzpatrick, “The
Russian Revolution and Social Mobility: A Re-examination of the Question of Social
Support for the Soviet Regime in the 1920s and 1930s,” Politics and Society, 13.2
(1984), 119-142.

84 While 1 have not found a reference to Shaw’s receipt of a subscription, Gor’kii did
write to Khalatov in 1931 to request complimentary copies for the writers John
Galsworthy, Romaine Rolland, and H.G. Wells. Gor’kii to Khalatov, end of January
1931, M. Gor 'kii i sovetskaia pechat’, book 1, 239.

85 Torsten Palmér, Jan Myrdal, and Olle Stenholm, Stalins Fotografer: Pressebilden som
vapen under den forsta femdrsplanen, 1929-1932 (Stockholm 1982).





